Herkkujuustola Oy:n toimitusjohtaja, juustomestari Peter Dörig kertoo yrityksestään:
"23 VUOTTA SITTEN tulin Suomeen töihin aluksi vuodeksi. Aiempaa kokemusta minulla oli maasta vain kesäloman verran enkä osannut sanaakaan suomea. Kaksi vuotta meni oppia ymmärtämään Suomen kieltä ja neljä vuotta oppia ymmärtämään suomalaisia. 2000-luvun alkupuolella päätin jäädä tänne kokonaan ja mietin, mitä ryhtyisin tekemään.
Sveitsiläisenä kaipasin voimakkaita juustoja, ja koska tarjolla oleva valikoima oli aika suppea, perustin oman yrityksen Mouhijärvelle. Kotimaassani Sveitsissä pienyrittäminen on hyvin tavallista, ja juustonvalmistus käsityönä periytyi minulle isältä ja isoisältäni. Puolisoni Jenni Dörig opiskeli tuohon aikaan koneautomaatioinsinööriksi ja tuli myöhemmin yritykseen mukaan.
Nykyään juustojamme tarjotaan kautta maan ravintoloissa. Myymme ne tukun kautta ja lähialueelle suoraan juustolasta. Helsingissä niitä myydään ravintoloille paljon Hakaniemen hallin Lentävä lehmä -juustomyymälän kautta.
Ykköstuotteitamme ovat appenzellertyyppinen Vilho, Savuhilma ja Väinö, myös puna- ja valkohomejuustot ovat suosittuja. Lippulaivastamme Vilhosta ravintoloiden keittiömestarit alun perin innostuivat erityisesti. Vilho avasi ovet moneen paikkaan kotimaista lentoyhtiötä ja Stockmannin Herkkua myöten.
IHAN ALKU oli työlästä, kun etsimme puhelinluetteloista kauppojen yhteystietoja, ja puolet kauppiaista totesi, ettei tuollaisille tuotteille ole kysyntää, eivätkä kuluttajatkaan innostuneet. Vähitellen asenne muuttui ja vastaanotto oli hyvä aina kun pääsin itse kauppoihin tuotteita esittelemään.
Juuston saaminen homehtumaan oikein on suuren työn takana. Valmistuksessa tarvitaan paljon tietoa ja taitoa ja tarkkaa hygieniaa. Kittikuorisia juustoja, kuten Vilho ja Hilma, käsitellään joka päivä neljän kuukauden ajan. Ne eivät mene pelkästään kylmään ja pimeään varastoon odottelemaan.
Saatuani juustontuotannon alkuun yritys kasvoi vuosi vuodelta, ja kysynnän kasvaessa vanhan kiinteistön koko kapasiteetti oli täydessä käytössä, joten oli saatava isommat tilat.
Suomessa on hyvin vähän pientä käsityöläistoimintaa. Uusien tilojen suunnittelun lähtökohtana meillä juustolan lisäksi olivat asiakastilat, joissa voidaan näyttää vierailijoille, mitä juuston tekeminen oikein on.
Viime marraskuussa avasimme juustolan uudessa kiinteistössä neljän tien risteyksessä. Olemme Mouhijärvellä Tampereen ja Porin välisen sekä Pohjanmaalle vievän tien liikenneympyrän kohdalla. Joulukuun alussa saimme kahvila- ja ravintolatoiminnan käyntiin, ja kesäksi on tulossa ulkoterassi.
Keittiömestarit innostuivat heti appenzeller-tyyppisestä Vilhosta. Lippulaivan lisäksi suosikkeja ovat Savuhilma ja Väinö.
Juustoherkkulan Peter Dörig on vuoden juustomestari 2016.
Emme ole pelkästään ravintola emmekä liikenneasema, vaan bistro, juustotupa, myymälä ja kaikkea niiden väliltä.
KAHVILA- JA RAVINTOLATOIMINTA oli meille ihan uusi liiketoiminta-alue, ja palkkasimme Emmi Pirttilahden hoitamaan sen puolen toimintaa. Meillä ei ollut tietoa eikä aikaakaan, olimme puolisoni kanssa täysin työllistettyjä juustolassa.
Emme ole pelkästään ravintola emmekä liikenneasema, vaan bistro, juustotupa, myymälä ja kaikkea niiden väliltä.
Jos olisin pankinjohtajalle esittänyt, että teemme juustoravintolan tänne maaseudulle, emme olisi saaneet rahaa ollenkaan. Täällä ravintolaan riittää tarpeeksi poikkeavia asiakkaita kesällä ja joulunaikaan. Nyt kun olemme neljän tien risteyksessä, ajatuksena on saada ihmiset poikkeamaan kesällä.
Konseptin hakeminen ja sille nimen keksiminen oli aika haasteellinen tehtävä. Puhumme bistro-juustotuvasta, sillä ideana on olla elämysjuustotupa.
Kahvilassa pääsee seuraamaan juustolan toimintaa ikkunoista, joiden vieressä kerrotaan, mitä näkyvillä olevassa työvaiheessa tapahtuu.
Ryhmät voivat varata meiltä yritysesittelyn. Kevääksi ryhmävarauksia on tehty monta kymmentä.
Ruoka-annoksissamme käytetään aika paljon juustoja. Ei illallismenussa tietenkään joka ruokalajissa juustoa ole, mutta sopivasti kuitenkin. Meillä oli tarjolla myös yllätysmenu, jonka joka ruokalajissa on joku pieni juustotwisti. Haemme vielä oikeata linjaa, mutta ainakin asiakaspalautteiden perusteella olemme oikealla polulla.
PARASTA OVAT ASIAKASKONTAKTIT. Koko liiketoimintamme perustuu juustoihin, ja nyt palaute saadaan heti suoraan asiakkailta. Se on tosi hienoa myös henkilökunnalle.
Jos juustolalle tuli aiemmin yksi negatiivinen asiakaspalaute ja viisi hyvää palautetta pitkän ajan kuluessa, niin nyt saamme pelkästään päivittäin kymmenkunta palautetta. Niistä 95 prosenttia on hyviä ja loput kehittäviä, kun vielä haemme oikeaa linjaamme.
Aivan uutta meille oli ravintola-asiakkaiden ruokarajoitteiden määrä. Ravintolakonkareille se varmaankin on ihan tuttua.
Vaikka olen 16 vuotta ollut yrittäjänä ja kymmenen vuotta hoitanut juustolan työsuhteita, saimme todeta, että ravintola-alan työsuhdemääräykset ovat hyvin erilaisia. Jouduimme opettelemaan paljon uutta ja kysymään apua. Kun omat tiedot ja taidot loppuvat, tarvitaan neuvoja. Kirjanpitäjämme kehotti tutustumaan työnantajaliiton toimintaan. Odotankin MaRalta hyvää yhteistyötä ja hyötyä molemmin puolin.”
Herkkujuustola Oy
• yrityksen kotipaikka: Sastamala, Mouhijärvi
• omistaja Peter Dörig
• yritys perustettu 2002, kahvila- ja ravintolatoiminta alkoi 2019
• juustola, kahvila- ja ravintolatoimintaa, myymälä
• henkilöstö: kahvilatyöntekijöitä 8 ja juustolassa 5
• 64 asiakaspaikkaa ja kesällä terassi
Vitriini esittelee Uusi jäsen -palstalla MaRa ry:hyn viime aikoina liittyneitä yrityksiä.
Jason on Jari Vesivalon näköinen paikka
29.11.2024