

Joni Laitila perusti vuonna 2022 smash burgereihin keskittyneen tienvarsigrillin Ysitien varrelle Hankasalmeen. Kaksi perättäistä Suomen paras burgeriravintola -titteliä ja kesäkauden pitkät asiakasjonot kertovat siitä, että pienille ja omaperäisille tienvarsiravintoloille riittää Suomessa edelleen kysyntää. Seuraavassa Laitila kertoo Grill Roomin yllätyksenä tulleesta suosiosta ja mahdollisista laajentamisajatuksista.
Alku
”Minulla on kokin koulutus, ja työskentelin monissa ravintoloissa ympäri Suomea ennen Grill Roomin perustamista. Väliin mahtui myös työjakso yhdessä Pariisin Michelin-tähtiravintoloista. Työnteon ohella aloin suunnitella oman yrityksen perustamista ja keräsin tarvittavaa alkupääomaa.
Grill Roomin tarina sai alkunsa vuonna 2021 tekemästäni laskettelumatkasta Kolille. Huomasin kotimatkalla Ysitien varressa pienen punaisen mökin, jossa luki ”vuokrataan”. Mökki oli toiminut tienvarsigrillinä. Vuokrasin sen, sillä olin aikeissa perustaa yksityiskokki- ja cateringpalveluita tarjoavan yrityksen, jolle etsin keittiö- ja varastotilaa.
Sellaista en kuitenkaan koskaan perustanut, koska minulla ei ollut varaa cateringin vaatimiin investointeihin. Olin aiemmin haudutellut ajatusta myös street food -ruokavaunusta, joten muokkasin liiketoiminta-ajatusta ja perustin mökkiin smash burgereita tarjoavan ravintolan.
Samalla meistä tuli perheyritys, sillä isäni Jukka ja siskoni Sanni tulivat avukseni avaamaan ravintolaa. Remontoimme tilat, hommasimme sopivat keittiölaitteet, suunnittelimme ruokalistaa sekä testailimme erilaisia majoneeseja ja kastikkeita.
Ravintola avattiin alkukesästä 2022.”
Suosio
”Grill Roomin liiketoimintaa on tehty alusta asti tunteella. Tämä on ravintola, jollaisessa itse haluaisimme käydä, ja ruoka on sellaista, jollaista itse haluaisimme syödä.
Asiakkaita tuli alusta asti paljon enemmän kuin olin odottanut. Emme olleet erityisen aktiivisia somessa, mutta sisällöntuotantomme oli hyvin harkittua ja laadukasta. Erotuimme kenties aika monesta muusta tienvarsipaikasta juuri somesisältömme ansiosta. Siskollani Sannilla on koulutus graafiselle alalle, joten hän on auttanut minua sisällöntuotannossa sekä suunnitellut hienon visuaalisen ilmeen ruokalistallemme ja nettisivuillemme.
Voimakas kasvuloikka asiakasmäärissä tapahtui vuonna 2023 sen jälkeen, kun meidät äänestettiin kakkossijalle Burger Lovers Finlandin järjestämässä Suomen paras
burgeriravintola -kilpailussa. Sijoitus poiki meille paljon huomiota mediassa ja teki meistä hetkessä maanlaajuisesti tunnetun paikan.
Julkisuus vaikutti siltä istumalta siten, että joka päivä ravintolaa avatessamme klo 11 ulkona odotti pitkä jono asiakkaita, ja jonoa riitti aina siihen asti, kun suljimme ravintolan klo 21. Meille alkoi tulla asiakkaita yhä pidemmän matkan takaa, ja ihmiset olivat valmiita pidentämään ajoreittiään meille tullakseen. Myimme yhtäkkiä 300–400 burgeria päivässä ja olimme aivan uupuneita työpäivien jälkeen, sillä emme olleet varautuneet niin suureen kysyntään.
Ensimmäisenä ratkaisuna asensimme asiakkaita varten liikennevalon ravintolan ulkopuolelle, jotta ihmiset näkisivät heti pihaan ajaessaan, kuinka kauan ruoan saamisessa tulisi kestämään. Liikennevalot ovat käytössä edelleen.”
Kasvu
”Grill Roomissa oli alun perin vain 15 asiakaspaikkaa. Kasvaneiden asiakasmäärien myötä ostin tontin itselleni, minkä jälkeen remontoimme ja laajensimme rakennusta joka suuntaan. Nykyisin tänne mahtuu terassi mukaan lukien 49 asiakasta kerralla.
Suomen paras burgeriravintola -kilpailun voittaminen 2023 ja 2024 on kasvattanut asiakasmääriämme entisestään. Liikevaihtomme on kasvanut ensimmäisen vuoden 300 000 eurosta 1,5 miljoonaan.
Nykyisin pystymme palvelemaan asiakkaita entistä paremmin. Olemme optimoineet ruoan valmistusprosessia uusimalla keittiölaitteistoa ja kehittämällä työvaiheita. Myymme nykyisin 600–700 burgeria päivässä ja selviämme siitä määrästä hyvin. Vaikka myynti on tuplaantunut, asiakkaiden jonotusaika on lyhentynyt. Kovimpina ruuhkahuippuina asiakas voi joutua edelleen odottamaan tunnin verran tilaamaan pääsyä, mutta ruoka valmistuu vartissa.
Osa perheistä varautuu jonottamiseen pihapeleillä ja levittäytymällä vilteillä pihamaalle viettämään rentoa kesäpäivää. Meistä on tullut monille asiakkaille yksi kesän pakollisista matkakohteista.”

Perheyritys
”Alkuperäisen suunnitelman mukaan Grill Roomin ajateltiin olevan avoinna vain kesäisin ja perheenjäsenteni piti olla toiminnassa mukana vain aloitusvaiheessa.
Suosion takia tilanne on muuttunut. Olemme avoinna ympäri vuoden ja työllistämme kahdeksan vakituista. Kesällä meillä on 23 kausityöntekijää, ja luku on kasvanut vuosi vuodelta. Siskoni Sanni vastaa markkinoinnista ja työskentelee keittiössä. Toinen siskoni Emma toimii keittiöpäällikkönä. Isäni ei enää ole mukana päivittäisessä toiminnassa, mutta hän toimittaa meille edelleen Salakuljettaja-tuotemerkillään valmistamansa mausteet ja kastikkeet.
Hyödynnämme talvikautta kaikenlaisessa kehitystyössä ja uusien annosten suunnittelussa. Sesongin ulkopuolella meillä käyvät varsinkin paikalliset ja muut vakiasiakkaat. Testaamme uusia hampurilaismakuja heillä ja nostamme parhaat tuotteet kesälistalle.”
Laajentuminen
”Olen toteuttanut Grill Roomissa myös alkuperäisen ruokavaunuideani. Ruokavaunumme on kiertänyt vuodesta 2023 lähtien erilaisissa yleisö- ja yritystapahtumissa. Tämän vuoden Jyväskylän MM-rallissa ruokavaunu toimi keittiönä terassiravintolalle, jonka toteutimme yhdessä jääkiekkoseura JYPin kanssa.
Toimme Grill Roomin kesän ajaksi myös Helsingin Tukkutorille. Pop-up-ravintola toteutettiin yhteistyössä The Helsinki Distilling Companyn kanssa. Ravintola oli avoinna vapusta elokuun loppuun. Kylmähkö sää vaikutti hieman alkukesän myyntiin, mutta heinäkuun helteiden myötä myyntiluvut olivat todella hyviä. En osaa vielä sanoa, tuleeko konseptille jatkoa ensi vuonna.
Hankasalmen ravintolaa ei voi enempää laajentaa, sillä tontin rajat ovat tulleet vastaan. Lisää tilaa saisi vain korvaamalla nykyisen rakennuksen uudella, mutta emme kiirehdi sen asian suhteen. Tässä vaatimattomassa mökissä on jokin juttu, jolla ravintola on saanut asiakkaiden sympatiat puolelleen, emmekä halua menettää sitä.
Olemme pohtineet muitakin uusia mahdollisuuksia laajentumiseen, mutta emme halua tehdä Grill Roomista ketjua. Mikäli Hankasalmen lähettyviltä löytyy sopiva paikka, on mahdollista, että jossain vaiheessa avaamme toisen toimipisteen. Haluamme kuitenkin pitää kiinni omasta tavastamme tehdä asioita ja pysyä perheyrityksenä.”

Fakta: Room of Food Oy
- toiminta: Grill Room Hankasalmi ja kiertävä ruokavaunu
- kotipaikka: Laukaa
- omistaja: Joni Laitila
- yritys perustettu: 2022
- asiakaspaikkojen lukumäärä: 49
- henkilökunta: vakituisia 8, kesäsesongilla 23

Tienvarsigrillistä tuli matkakohde
03.09.2025
Lue lisää

Unelma on täyden palvelun talo
09.06.2025