Tapahtumakeitrausta yhden luukun periaatteella

Tapahtumakeitrausta yhden luukun periaatteella

  • Teksti: Jussi Rasimus
  • Kuvat: Heikki Järvinen

Nordic Gourmet pystyy laajalla brändivalikoimallaan toteuttamaan tapahtumien koko ruokatarjoilun yleisöstä henkilökuntaan ja artisteihin. Yritys on mukana yli 30 festivaalilla tänä kesänä.

Nordic Gourmet Oy:n toimitusjohtaja Pilpo Schreiner kertoo yrityksestään:

 

”NORDIC GOURMET on vuonna 2013 perustettu tapahtumaruokacateringiin erikoistunut yritys. Toimimme kesän suurimmilla festivaaleilla. Meillä on yhteensä 22 ruokarekkaa ja pop-up-keittiötä, joilla on toisistaan poikkeavat konseptit.

Ennen nykyistä yritystämme yhtiökumppanini Mikko Helistö oli toteuttanut tapahtumaruokajuttuja 90-luvun lopulta asti. Tutustuin Mikkoon työskennellessäni hänen kesäravintolassaan Oulussa opiskelujeni lomassa. Lähdimme liikkeelle melko perinteisillä keitrauksilla, mutta olemme kasvaneet niin vahvasti festivaalicateringissa, että nykyisin muun tyyppisen keitrauksen osuus on aika pieni.

Kun tapahtumien määrä kasvoi riittävästi, perustimme Nordic Gourmetin. Samoihin aikoihin festivaalien asiakasvaatimuksessa alkoi näkyä murros, kun tapahtumissa haluttiin syödä muutakin kuin paellaa ja makkaraperunoita. Aloimme kehittää ruokarekkakonseptiamme murroksen mukana. Nykyisin asiakkaat haluavat syödä yhä monipuolisemmin ja erikoisemmin, minkä lisäksi erityyppiset ruokavaliot korostuvat entisestään.

 

RUOKAREKKOJEMME KONSEPTEJA ovat esimerkiksi Poppamiehen kanssa kehitetty Burger Beast, artesaanipitaleipiä tarjoava Street Pitas, Kariniemen kanssa toteutettu Kanavaanari, HK:n Butcher’s Hod Dogs & More, Old El Paso Mexican Street Kitchen sekä Löfbergs Street Food Cafe. Lisäksi meiltä löytyy bbq-, kala- ja aasialaisravintoloita. Täksi kesäksi lanseerasimme Verso Foodin kanssa vegaanista ruokaa tarjoavan ruokarekan.

Olemme erikoistuneet tekemään kokonaisvaltaisia ja laadukkaita cateringratkaisuja street food -brändeillämme, ja pystymme toteuttamaan tapahtuman kaiken ruokatuotannon. Hoidamme yleensä myös vip-asiakkaiden ja henkilökunnan ruokatarjoilun, ajoittain myös artistien ruoat.

Olemme omalla sektorillamme suuri toimija ja pyrimme tarjoamaan laajimman valikoiman. Se on vahvuutemme. Teemme ruokapalvelut tapahtumajärjestäjälle helpoksi. Olemme erikoistuneet laadun lisäksi palvelun tehokkuuteen, jotta ruokajonot eivät kasvaisi pitkiksi. Se on tapahtumajärjestäjienkin toive.

Nordic Gourmet haluaa tarjota laadukasta street foodia.

Yrityksen valikoimassa on 22 ruokarekkaa ja pop-up-keittiötä.

TEIMME PITKÄÄN YHTEISTYÖTÄ N.C.D. Productionin kanssa ja kasvoimme tavallaan heidän rinnallaan. Jatkamme nyt yhteistyötä Nelonen Media Liven kanssa, joka osti N.C.D. Productionin liiketoiminnan viime vuonna. Toinen suuri yhteistyökumppanimme on Live Nation.

Viime keväänä fuusioiduimme NoHo Partnersin kanssa, joka omistaa nykyisin enemmistön Nordic Gourmetista. Saamme konsernilta synergiaetuja, tehokkuutta ja mahdollisuuden tarjontamme laajentamiseen. NoHosta on meille apua myös neuvotteluissa suurten tapahtumajärjestäjien kanssa.

Teemme ruokapalvelut tapahtumajärjestäjälle helpoksi.

Tietojeni mukaan Suomessa järjestetään maan väkilukuun suhteutettuna eniten kesätapahtumia maailmassa. Tänä kesänä olemme mukana yli 30 festivaalilla: muun muassa Himoksen eri festivaaleilla, Tahko Juhannuksessa, RMJ:ssä, Suomipop-festivaaleilla, Tammerfestissa, Blockfestissa ja QStockissa.

Hoidamme ruokapalvelut myös esimerkiksi Hämeenlinnassa Metallican konsertissa, johon meiltä tulee sata metriä erilaisia ruokakonsepteja. Toteutamme myös Jukolan viestin yli 24 tunnin yhtämittaisen keitrauksen Kangasalalla. Siellä tarjoamme perinteistä kotiruokaa street foodin lisäksi.


KESÄ ON MEILLE melkoinen logistinen palapeli, jota järjestelee kuuden hengen dynaaminen ydintiimimme koko talvikauden ajan. Kesä- ja heinäkuu ovat täyteen buukattuja, ja ruuhkaisimpana viikonloppuna keitraamme neljässä eri tapahtumassa samaan aikaan.

Työllistämme yhden viikonlopun aikana parhaimmillaan yli 150 ihmistä. Talon kirjoilla on noin 80–90 ihmistä, joten käytämme myös henkilöstövuokrausta. Rekryprosessi on vaativa, mutta olemme onneksi löytäneet todella paljon hyviä tyyppejä, jotka jatkavat myös seuraavina kesinä. Haluamme, että meillä on nuorekas henki ja kiva tehdä töitä.

 

ALKOHOLILAIN UUDISTUS on parantanut festivaalien viihtyisyyttä, kun anniskelukarsinoita on voitu vähentää, ja ruoan ja alkoholijuoman saa samasta paikasta. Uskon, että muutos nostaa myös myynnin volyymia. Itse tosin anniskelemme ruokapalvelujen ohella vain Pohjois-Suomen Erämessuilla ja Jukolan Viestissä, koska pääliiketoimemme on catering.

MaRan jäseneksi koimme luontevaksi liittyä siinä vaiheessa, kun fuusioiduimme NoHo Partnersiin. Toivon, että saamme järjestöltä tukea omiin kysymyksiimme ja pystymme itse tarvittaessa auttamaan järjestöä tapahtumaruokagenreen liittyvissä asioissa.” 
 

Vitriini esittelee Uusi jäsen -palstalla MaRa ry:hyn viime aikoina liittyneitä yrityksiä.