

Kuluttajien luottamus on madellut pitkään alamaissa. Toukokuussa kuluttajien odotus oman taloutensa kehittymisestä muuttui Tilastokeskuksen mukaan valoisaksi. Valitettavasti muutos ei kuitenkaan välittynyt kotimaan lomien ostoaikeista kertoviin lukuihin.
Kuluttajien luottamuksella on suuri merkitys jäsenyrityksillemme. Sillä on suuri merkitys myös kansantaloudelle ja julkiselle taloudelle, sillä lähes 50 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta tulee kulutuksesta. On oletettavaa, että sen osuus kasvaa tulevaisuudessa. Tästä huolimatta poliittinen päätöksenteko on pitkään perustunut Suomi elää viennistä -hokemaan.
Hallitus teki puoliväliriihessään päätöksiä, jotka yhdessä laskevien korkojen ja näillä main voimaan tulevien palkankorotusten kanssa parantavat etenkin työssä käyvien kuluttajien ostovoimaa.
Lyhyiden viitekorkojen taso on asettumassa kahden prosentin tuntumaan. Hieman pidemmälle taaksepäin katsottuna kahden prosentin viitekorkojen taso on Suomessa matala. Viitekorkojen taso on alentunut viime syksystä alkaen. Siten myös 12 kuukauden euriboriin asuntolainansa koron sitoneet alkavat saada hyödyn koronlaskusta. Isoja asuntolainoja ottaneille jää useita tuhansia euroja enemmän vuodessa kulutukseen.
Työehtosopimusten mukaiset 2,5–3 prosentin palkankorotukset tulevat voimaan loppukevään ja alkusyksyn aikana. Inflaatio on vähentynyt merkittävästi muutaman vuoden takaisista hurjista luvuista. Myös palkankorotukset kasvattavat työssä käyvien kuluttajien ostovoimaa.
Hallitus päätti alentaa ansiotulojen verotusta kaikissa tuloluokissa ja korkeimman marginaaliveron 52 prosenttiin. Ansiotuloverojen alentamiset tulevat todennäköisesti voimaan ensi vuoden alussa. Olisi hyvä, jos hallitus voisi aikaistaa niiden voimaantuloa ostovoiman kasvattamiseksi.
Kuluttajien luottamusta heikentää pelko oman työpaikan säilymisestä. Työllisyyden paraneminen riippuu paljon siitä, miten maailmantalous kehittyy. Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin poukkoilevat päätökset heikentävät talouskasvua paitsi Yhdysvalloissa myös Euroopassa. Tullit ja mahdollinen kauppasota eivät ole koskaan tuoneet talouskasvua eivätkä parantaneet työllisyyttä.
Vaikka kuluttajien luottamuksen kasvamisen tiellä on vielä esteitä, joihin osaan Suomi ei voi juurikaan vaikuttaa, on ilmassa kuitenkin positiivisia enteitä. Ne puhuvat vahvasti kuluttajien ostovoiman vahvistumisen ja sen myötä kulutuksen kasvun puolesta. Toivottavasti myös media kirjoittaisi enemmän positiivisista, kuluttajien luottamusta lisäävistä asioista.
Hallituksen toimillaan edesauttama talouskasvu ja sen myötä tapahtuva kuluttajien uskallus kuluttaa on jäsenyrityksillemme erittäin tärkeää. Viime vuoden ja tämän alkuvuoden luvut eivät ole olleet hääppöisiä, mutta aineksia parempaan on luvassa. Toivottavasti myös sää suosisi kesämatkailua ja palvelujen kuluttamista kotimaassa.

Kulutus vihdoinkin nousuun?
06.06.2025
Lue lisää

Työehtosopimukset kasassa
28.04.2025