Toukokuussa 2022 julkaistuun Palvelualojen osaajabarometriin vastanneiden matkailu- ja ravintola-alan edustajien (n = 218) mukaan henkilöstön tärkeimpiin osaamisalueisiin kuuluvat asiakaslähtöisen palveluiden kehittäminen, kyky ja halu kehittää omaa osaamista ja ammattitaitoa sekä sosiaaliset kyvyt. Myös henkilöstön kykyä sopeutua muutoksiin sekä ongelmanratkaisutaitoja arvostettiin.
Sen sijaan esimerkiksi kestävään kasvuun, ilmasto-osaamiseen ja vastuullisuuteen sekä digitaalisten ja tekoälypohjaisten ratkaisujen hyödyntämiseen liittyvä osaaminen jäi hännille. Osasyynä tähän saattaa olla se, että yritysten käyttämissä tuotteissa ja palveluissa on monesti jo otettu huomioon vastuullisuus ja käyttäjälähtöisyys.
Vastaajat antoivat jonkun verran palautetta myös koulutusta järjestäville oppilaitoksille. Koulutuksenjärjestäjiltä toivottiin etenkin monimuotoisia, joustavia ja yritysten todellisiin tarpeisiin vastaavia koulutusratkaisuja.
Asiakkaan ymmärtäminen ytimessä
Palvelualalla asiakas on liiketoiminnan keskipiste. Asiakaskeskeisen ajattelutavan haastaa kuitenkin se, että asiakkaiden odotukset ja heidän käyttäytymisensä muuttuvat koko ajan.
"Väestön ikääntyessä meidän pitää osata muokata palvelutarjontamme kokonaan uusiksi liikuntapalveluiden osalta."
Osa muutostarpeista voidaan selittää trendeillä ja ilmiöillä. Sen sijaan jotkut muutoksista ovat väistämättömiä, koska ne liittyvät asiakkaan elämänkaareen. Ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset muutokset etenevät eri ihmisillä eri tahtiin, mutta hyvin todennäköisesti ne osuvat jokaisen kohdalle jossain vaiheessa.
"Meidän tulee koko ajan olla ajan tasalla siinä mitä tarjoamme ja miten. Eri asiakasryhmillä on eri tarpeita ja haluja ja jokainen näistä on meille tärkeä. Nuorille digitaaliset työkalut, mobiiliratkaisut voivat olla hyvin tärkeässä asemassa, kun taas vanhemmille perinteinen palvelumalli arvostetaan yli kaiken muun. Näiden tasapainottaminen ja yhteen sopiminen on hyvin tärkeää."
Osaajabarometrin vastauksissa painotettiin asiakaspalveluhenkisyyttä ja kykyä asettua asiakkaan asemaan. Näiden tekijöiden lisäksi monet vastaajista nostivat esiin, kuinka tärkeää on pysyä ajan tasalla trendeistä ja asiakkaiden toiveista. Tarvittaessa yritysten on oltava valmiita uudistamaan liikeideaansa ja -toimintaansa ennakkoluulottomasti.
Asiakaskunnassa tapahtuvia muutoksia kannattaa seurata myös siksi, että monesti palvelualoilla tapahtuvat muutokset juontavat juurensa asiakkaiden käyttäytymisen muutoksiin. Kuka olisi viisi vuotta sitten uskonut, että noutoruoan suosion myötä myös ravintoloiden ruokakasseille ja esivalmistelluille menuille syntyisi kysyntää?
"Elämme muutosten aikaa. Muutoksessa tärkeimpiä työntekijöitä ja esimiehiä ovat ne, joilla on halu oppia uutta. Vain heidän kanssaan yritys voi voittaa."
Muutosten nopeutuessa jatkuvan ja elinikäisen oppimisen merkitys tulee yhä tärkeämmäksi. Myönteistä oli, että vastaajien mukaan monia käytännön taitoja voidaan oppia töissä.
"Osaajapulassa on erityisen merkityksellistä, että ollaan valmiita ottamaan haltuun uusia vastuita ja oppimaan uutta. Myös alalle tulevat henkilöt saattavat olla vailla minkäänlaista alan koulutusta ja kokemusta, jolloin juuri oppimiskyvyllä on suuri merkitys."
Vastaajat katsoivat, että työntekijät voivat kehittää osaamistaan erilaisten koulutusten lisäksi yksinkertaisesti seuraamalla oman alan yleistä kehitystä sekä työhön liittyvien lakien, ohjeistusten ja suositusten mahdollisia muutoksia.
Muutamissa vastauksissa nostettiin esiin työn murrokseen liittyviä teemoja, kuten digitalisaation kasvu ja monikulttuuristen työyhteisöjen lisääntyminen.
"Kyky ymmärtää ja jossain määrin hyväksyä työkaverien erilaisia ajatus- ja toimintatapoja. Yhteistyökyky. Toisen ja oman avuntarpeen havaitseminen sekä siihen reagoiminen."
Näillä taidoilla on olennainen merkitys niin asiakaskokemuksen onnistumisen kuin työyhteisön hyvinvoinnin kannalta.
Asiakaskokemuksen näkökulmasta sosiaaliset taidot ilmenevät muun muassa kykynä kuunnella asiakkaan toiveita aktiivisesti ja ymmärtää mahdollisissa ongelmatilanteissa vilpittömän anteeksipyynnön merkitys.
"Kommunikaatiota tarvitaan niin keittiössä kuin salissa ja varsinkin asiakkaitten kanssa. Jos työntekijät eivät osaa kommunikoida keskenään eivätkä asiakkaiden kanssa, siitä tulee vain täysi katastrofi ja väärinymmärryksiä."
Työyhteisön näkökulmasta taidot näkyvät esimerkiksi siten, että työntekijät osaavat jakaa omaa osaamistaan yhteiseen käyttöön, ja jokainen kokee olevansa tervetullut ja arvostettu työyhteisön jäsen.
Sosiaalisten taitojen kohdalla ymmärrettiin se, että asiakaslähtöisyyttä voi myös oppia ajan kuluessa ja työkokemuksen karttuessa. Ei tarvitse olla seppä syntyessään.