Alkoholilain uudistuksessa vuonna 2017 etämyyntiasia jäi epäselväksi. Eduskunta edellytti, että hallitus selvittää alkoholin etämyyntiä koskevat säännökset ottaen huomioon EU:n oikeuden vaatimukset ja korkeimman oikeuden tulevan ratkaisun niin sanotussa Visnapuu-ratkaisussa. Eduskunta edellytti erityisesti sitä, että etämyyntiä koskevat ratkaisut eivät vaaranna laissa säädetyn vahvuusrajan ylittävien alkoholijuomien vähittäismyynnin yksinoikeuden säilyttämistä eivätkä suomalaisen elinkeinoelämän yhdenvertaisuutta ulkomaisiin kilpailijoihin nähden.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan vallitseva epäselvä tulkinta selkeytetään yksiselitteiseksi siten, että suomalaisilla on oikeus ostaa etämyyntimenettelyn kautta alkoholia toisissa EU-maissa toimivilta yrityksiltä. Ohjelmassa todetaan myös, että hallituksen tavoitteena on reilun ja avoimen kilpailun edistäminen.
MaRa pitää hallitusohjelmakirjausta etämyynnin selkeyttämiseksi kannatettavana. Reilun ja tasapuolisen kilpailun varmistamiseksi alkoholin etämyyntiä tulee koskea samat säännöt kuin kotimaan vähittäismyyntiä. Alkoholilaissa ei tule suosia ulkomaalaisia alkoholijuomia myyviä yrityksiä ja syrjiä kotimaassa toimivia yrityksiä.
Viime syksynä eduskunnalle annettuun esitykseen alkoholin kotimaisesta toimitusmahdollisuudesta ei sisältynyt säännöksiä rajat ylittävästä etämyynnistä. Komissio antoi asiasta Suomelle huomautuksen. Komissio totesi joulukuussa antamassaan lausunnossa, että ulkomailta tapahtuvan etämyynnin oikeudellisen aseman selventämisen lykkääminen vaikuttaa perusteettomalta ja mahdollisesti syrjivältä, samalla kun vahvistetaan selkeä järjestelmä kotimaisten vähittäismyyjien verkkomyynnille ja toimituksille.
Sosiaali- ja terveysministeriö lähetti kesällä lausuntokierrokselle uuden esitysluonnoksen, johon sisältyivät myös rajat ylittävää etämyyntiä koskevat säännökset.
Lakimuutos ohjaisi alkoholiostot ulkomaille
Hallituksen esitysluonnoksessa ulkomaiset toimijat voisivat etämyydä ja toimittaa Suomeen enimmillään 80-prosenttisia alkoholijuomia ilman vähittäismyyntilupaa ja vähittäismyyntimonopolin ohi. Ravintola tai muu vähittäismyyntiluvanhaltija voisi myydä ja toimittaa asiakkaalle vain enintään 5,5 prosentin vahvuisia juomia tai enintään kahdeksan prosentin vahvuisia käymisteitse valmistettuja juomia.
Ulkomainen yritys voisi etämyydä ja toimittaa asiakkaan kotiovelle kymmeniä litroja väkeviä alkoholijuomia. Ravintola ei saisi toimittaa kotiinkuljetuksella edes yhtä viinipulloa aterian yhteydessä.
MaRan mielestä kyseessä on räikeä kilpailuvääristymä. Ehdotettu sääntely on hallitusohjelman reilun kilpailun edistämisen periaatteiden vastainen. Hallituksen esitysluonnokselle on mahdotonta löytää talouteen, työllisyyteen tai alkoholihaittojen torjumiseen liittyviä perusteluita.
Esitetyn sisältöisenä ulkomailta ostetun alkoholin määrä tulisi kasvamaan ja kotimaasta ostetun alkoholin määrä vähenemään. Mitä enemmän alkoholin ulkomainen verkkokauppa lisääntyy, sitä enemmän alkoholiin ja työhön liittyviä verotuloja jää maksamatta. Tästä kärsisivät kotimainen alkoholielinkeino, ravintola-ala ja valtio.
MaRa korostaa, että alkoholipolitiikassa kulutusta tulee ohjata kotimaisiin myyntikanaviin ja minimoida alkoholijuomien ostaminen ulkomailta. Tämä tukee suomalaista alkoholielinkeinoa, työllisyyttä ja verotuloja.
Koska etämyyntiä koskeva ehdotus syrjii kotimaisia toimijoita ja ohjaa kulutusta ulkomaisiin myyntikanaviin, ehdotusta ei tule sellaisenaan viedä eteenpäin.
Etämyynnin luvanvaraisuus
Koska rajat ylittävä etämyynti ja kotimaassa tapahtuva vähittäismyynti olisivat Alkon vähittäismyynnin yksinoikeutta lukuun ottamatta luvanvaraisia, sääntely olisi symmetristä eikä asettaisi suomalaisia vähittäismyyntiluvan haltijoita eriarvoiseen asemaan ulkomaisiin yrityksiin nähden.
MaRa esitti lausunnossaan, että hallituksen tulee jatkovalmistelun yhteydessä selvittää komissiolta, voidaanko etämyynti saattaa lupajärjestelmän piiriin. Jos se ei ole EU-oikeuden reunaehtojen takia mahdollista, alkoholin etämyynnin Suomeen tulee olla vähintään ilmoituksenvaraista.
Etämyydyn alkoholin toimitus edellyttää hallituksen esitysluonnoksen mukaan toimituslupaa vastaavalla tavalla kuin kotimaassa vähittäismyydyssä alkoholissa. Tältä osin sääntely on tasapuolista.
Etämyytävien juomien alkoholipitoisuuden rajoittaminen
Tasapuolisen kilpailun varmistaminen edellyttää, että etämyytävien juomien alkoholipitoisuuden raja säädetään samalle tasolle kuin Suomen luvanvaraisessa vähittäismyynnissä. Mitä suurempi poikkeama etämyytävien alkoholijuomien pitoisuudessa sallitaan, sitä räikeämmäksi kilpailuvääristymä muodostuu.
MaRan tiedossa ei ole, että etämyytävien alkoholijuomien alkoholin enimmäispitoisuutta ei voisi EU-oikeuden nojalla rajoittaa.
Etämyynti rajattava EU-maihin
Lakimuutos mahdollistaisi alkoholijuomien etämyynnin EU:n jäsenvaltioista, ETA-maista ja kolmansista maista. EU-oikeuden ja komission huomautuksen takia etämyyntiä muista EU-maista Suomeen on selkeytettävä.
Sen sijaan etämyynnin laajentaminen EU-alueen ulkopuolisiin maihin ei perustu hallitusohjelmakirjaukseen, ja se lisäisi alkoholijuomien hankkimista ulkomailta verrattuna siihen, että etämyynti sallitaan vain EU-maista. Alkoholin etämyynti Suomeen tulee sallia vain muista EU-maista.
Etämyyntiostot tulee sallia vain yksityishenkilöille
Jos yritykset tai yksityiset elinkeinonharjoittajat voisivat ostaa alkoholia ulkomaisista verkkokaupoista etämyyntimenettelyssä ilman maahantuontilupaa, tämä tulisi lisäämään alkoholijuomien laitonta välittämistä ja harmaata taloutta.
Alkoholin ostaminen etämyyntimenettelyssä tulee sallia vain yksityishenkilöille eli luonnollisille henkilöille. Alkoholin maahantuonti tulee jatkossakin sallia vain yrityksille, joilla on oikeus alkoholijuomien maahantuontiin ja joilla on esimerkiksi vähittäismyynti-, anniskelu- tai tukkumyyntilupa.
Alkon vähittäismyyntimonopolin purkaminen
MaRa katsoo, että Alkon monopoli tulee purkaa ja Suomen siirtyä muiden EU-maiden kanssa samanlaiseen sääntelyyn. Vähimmäisvaatimuksena on, ettei suomalaisia alkoholia myyviä yrityksiä aseteta heikompaan asemaan ulkomaalaisiin yrityksiin nähden.
Asianajaja Mikko Alkion ja kilpailuoikeuden professori Petri Kuoppamäen kirjassa Valtion rypäleet esitetään selkeä malli vähittäismyyntimonopolin asteittaisesta purkamisesta. Kirjassa ehdotetaan, että ravintoloille ja erityisille viinikaupoille annettaisiin oikeus myydä enintään 18-prosenttista viiniä ulos klo 21 asti. Ravintola voisi antaa ruokailun yhteydessä avatun viinipullon asiakkaalle mukaan klo 21–24 välisenä aikana.
Myös selvityshenkilö Antti Neimala on esittänyt raportissaan vähittäismyyntimonopolin purkamista siten, että ravintolat saisivat oikeuden viinien vähittäismyyntiin. Hän toteaa, etteivät alkoholihaitat kasvaisi tämän takia.