Allerginen asiakas ei halua jumittaa jonoa

Allerginen asiakas ei halua jumittaa jonoa

  • Teksti: Marjaana Ingervo
  • Kuvat: Shutterstock

Jos allerginen kahvila-asiakas saa ruokavalioonsa sopivaa palvelua, hänestä saa helposti kanta-asiakkaan.

MaRa on keskustellut maa- ja metsätalous­ministeriön, Ruokaviraston ja Allergia-, iho- ja astmaliiton kanssa allergeenien ilmoittamisesta kuluttajille. Yhteisenä tavoitteena on ollut jakaa tietoa ja näkemyksiä ja kiinnittää toimijoiden huomiota asiaan. MaRan tavoite on säilyttää alan yritysten mahdollisuus valita itselleen parhaiten sopiva allergeenien ilmoittamistapa.

Osana yhteistyötä esittelemme tuloksia Allergia-, iho- ja astmaliiton ja Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistyksen kesällä tekemästä kyselystä, joka kartoitti allergisten asiakkaiden kokemuksia kahviloissa käymisestä. Kyselyyn tuli 684 vastausta.

Suuri osa vastaajista oli kohdannut vaikeuksia kahvilakäynneillään. 79 prosenttia koki, että tarjolla ei ole ruokavalioon sopivia vaihtoehtoja. Vaikka sopivia tuotteita olisi, 41 prosenttia vastaajista epäili niiden turvallisuutta, sillä ne oli sijoiteltu muiden tuotteiden joukkoon.

62 prosenttia oli sitä mieltä, että allergiamerkinnät ovat puutteellisia. Kyselyssä ei eroteltu vapaaehtoisia kirjallisia merkintöjä ja lainsäädäntöön perustuvaa velvollisuutta tiedottaa allergeeneista.

Positiivisimmin nähtiin palvelun ystävällisyys: 59 prosenttia oli vähintään osittain samaa mieltä siitä, että allergeenitietoja kysyessä palvellaan ystävällisesti.

 

Kiusallisia kokemuksia

Monet vastaajista kertoivat ostavansa kahviloissa ainoastaan juoman – yleensä kahvin, teen tai virvoitusjuoman. Huonoissa kokemuksissa korostui kontaminaation pelko.

”Monessa kahvilassa en uskalla syödä mitään, koska ainoa minulle sopiva vaihtoehto on suoraan kiinni allergisoivassa tuotteessa tai sen tarjoiluastiassa ja mikä pahinta, käytetään samaa otinta.”

Allergeeneista tiedustellessaan asiakas saattaa tuntea joutuvansa hankalan asiakkaan rooliin. Kahviloissa asioiminen voi siksi tuntua turhauttavalta ja vaivalloiselta.

”On stressaavaa, koska jumitamme kaikki jonot, kun allergiatietoja lähdetään hakemaan jostain kaukaa.”

”Usein hävettää jo valmiiksi koska aiheutan ylimääräistä työtä ja vaivaa, enkä haluaisi kailottaa allergioitani kaikelle kansalle.”

Ongelmia voi olla henkilöstön perehdyttämisessä tai tiedonkulussa.

”Myyjä ei ymmärtänyt allergian/anafylaksian vakavuutta eikä lukenut reseptiä. Onneksi ohi kulkenut kokki kuuli keskustelun ja kävi tarkistamassa pakkausmerkinnät. Tuote ei ollut sopiva.”

”Työntekijöille toivoisin työnantajalta asianmukaista perehdytystä. Työntekijöiden tulee ymmärtää, että osa allergioista voi aiheuttaa vakavia oireita tai pahempaa.”

Erityisesti lasten allergioihin toivottaisiin huomaavaista suhtautumista, sillä heille on usein vaikeaa tuntea itsensä erilaiseksi ja joutua välttelemään muiden saamia herkkuja.

 

Muotidieetit ongelmana

Allergioihin tai keliakiaan liittymättömien ruokavalioiden yleistyminen on viime vuosina herättänyt hämmennystä. Monet ravintolat ja kahvilat ihmettelevät, onko kaikkiin ruokavaliohin soveltuvia tuotteita pystyttävä tarjoamaan.

Tilanne on vaikeuttanut myös niiden asiak­kaiden asemaa, joilla kyse on vakavasta riskistä. Kyselyyn vastanneiden mukaan ruoan ainesosista tiedustelevaa asiakasta on saatettu pitää nirsona tai pyyntöä vain muoti-ilmiönä.

”Viljattomaan/gluteenittomaan ruokavalioon suhtaudutaan välillä kepeästi, koska se on ollut trendi myös ei-allergikkojen tai ei-keliaakikoiden joukossa.”

Asiakkaallakin on vastuuta siitä, miten asiasta viestitään.

”Keittiöammattilaisena toivoisin, että ihmiset kertoisivat rehellisesti, miksi pyytävät jotain säätöä ruokiinsa. Esimerkiksi itse gluteenittoman annoksen tilatessani kerron, että en ole keliaakikko vaan vain herkkävatsainen, joten keliakian vaatima hygieniataso ei ole tarpeen kohdallani. Sama koskee inhokkiruokia. Jos et pidä tillistä, niin sano se. Älä sano, että olet allerginen.”

 

Merkintöjä kaivattiin

Selkeät kirjalliset merkinnät ja helposti saatavilla olevat allergiatiedot koettiin tärkeiksi.

”On hienoa, että hintalapun yhteydessä lukee koko tuoteseloste ja yleisimmät allergeenit ovat lihavoituina. Tätä toivoisin jokaiseen kahvilaan.”

”Tykkäisin vierailla kahviloissa ja tekisin sitä enemmän, jos tuotetietoa olisi helpommin saatavilla.”

Osa vastaajista kävi etukäteen nettisivuilta katsomassa tuotetietoja, ja tämä koettiin hyväksi tavaksi lisätä omaa turvallisuuden tunnetta ja nopeuttaa ostohetkeä.

Tietoja toivottiin myös muista kuin lainsäädännön edellyttämistä allergeeneista.

”Tuotteiden valmistusaineet voisivat olla jossain luettavissa. Helpottaisi ja nopeuttaisi kahvilassa käymistä. Mille vain voi olla allerginen vakavasti.”

 

Ratkaisujen etsiminen tuo kiitosta

Paikkoja, joissa asiakkaalle räätälöidään sopiva annos, arvostettiin. Hyvä palvelu ja sopiva tuote voivat tehdä asiakkaasta vakituisen kävijän ja houkutella muitakin mukaan.

”Jotkut ravintolat joustavat ja voivat tehdä ruoka-annoksia listojen ulkopuolelta. Lapsi, joka usein joutuu jäämään ilman jälkiruokaa muiden sitä nauttiessa, saakin oman spesiaaliannoksen. Suosimme näitä paikkoja ehdottomasti.”

”Yksi parhaista oli kerta, jolloin etsittiin kahvilasta isommalle porukalle syötävää, ja myyjän kanssa löydettiin minulle lopulta epätavallisempi ratkaisu. Valmius etsiä yhteistyössä jotain sopivaa jää aina positiivisena asiana mieleen kahvilakäynneillä.”

”Hyvät kokemukset jaetaan somessa ja suositellaan eteenpäin.”

Kaikki yritykset eivät pysty mukauttamaan annoksia:  näiltä paikoilta vastaajat toivoivat valikoimiin edes yhtä, mahdollisimman monelle sopivaa tuotetta. Omien eväiden salliminen koettiin tärkeäksi silloin, kun seurueen allergiselle ei löydy mitään sopivaa. Myös siitä, että asiakasta ei pystytä palvelemaan, on hyvä kertoa.

”Kuuntele tarkasti ja kerro rehellisesti, mikäli jotakin ei voi toteuttaa kontaminaatioriskin vuoksi.”

Haasteista huolimatta moni vastaaja oli sitä mieltä, että Suomessa palvelun taso, osaaminen ja tuotevalikoima ovat selkeästi parempia kuin monissa muissa maissa.

”Vuosia ulkomailla asuneena en voi kuin kehua tarjontaa ja palvelua suomalaisissa kahviloissa ja ravintoloissa. Täällä tietoisuus ja tarjolla oleva info on ihan eri tasolla kuin Keski-Euroopassa.”

Lisätietoa: allergia.fi >> allergia >> ruoka-allergiat

 

Artikkeli perustuu Allergia-, iho- ja astmaliiton Ruoka-allergisena kahvilassa -kyselyn raporttiin.