Helsinkiläinen Muru Wine Bar & Shop aloitti viinien ulosmyynnin heti kesäkuun alussa, ja kokemuksia on jo kertynyt.
Ravintoloitsija, sommelier Samuil Angelov kertoo, että kesän aikana viinejä on myyty useammalla tonnilla.
– Meidän valikoimamme on suunnattu pääasiassa viiniharrastajille, sillä hintataso on sellainen, etteivät niitä puistojuopot ostele. Listan kallein tuote, Egon Mullerin Eiswein maksaa noin 900 euroa pikkupullolta.
Tällaisiakin viinejä voi pitää tarjolla, sillä Murussa pidetään säännöllisesti erilaisia viinitastingeja, ja osa niistä on varsin hintavia. Asiakkaita ekslusiivisempiinkin maisteluihin tuntuu riittävän.
Valtaosa Murusta ulos myytävistä viineistä on saksalaisia Moselin valkoviinien tyylisiä tuotteita, jotka ovat luonnostaankin matala-alkoholisia. Muutama sata vuotta sitten liki kaikki viinit olivat lähempänä kahdeksan prosentin väkevyyttä kuin 14:ää.
– Suomi on kerrankin trendien etunenässä, sillä matala-alkoholisia viinejä ei kovin laajalti ole tehty missään, ja tuottajatkin oppivat koko ajan lisää. Terveellisyys ja alkoholittomuus trendaavat nyt joka puolella maailmaa, Angelov sanoo.
Alkoholin poistaminen valmiista viinistä nostaa tuotantokustannuksia merkittävästi, ja sen takia varsinkin vähittäiskaupan puolella myytävistä edullisista viineistä valtaosa tulee suurilta brändeiltä, jotka voivat volyymillään kattaa kohonneet kustannukset. Pienten viinitalojen ei välttämättä kannata lähteä lainkaan uuteen suuntaukseen mukaan, ainakaan ennen kuin alkoholinpoistolaitteiden hinnat laskevat merkittävästi.
Mikäli hallituksen puoliväliriihessä tulee uusia väljennyksiä ulosmyyntiin, Murussa ollaan valmiita laajentamaan valikoimaa. Sillä on oma maahantuontiyhtiö Muru Wines, jonka tuotteita olisi luontevaa pitää valikoimissa.
Toiveena prosenttirajan nostaminen
Tamperelainen Gastropub Tuulensuu aloitti alle kahdeksanprosenttisten viinien, oluiden ja siiderien myynnin samaan aikaan kesäkuussa, mutta menekki ei ole juurikaan kasvanut aiemmasta.
Ravintoloitsija Sami Lappalainen sanoo, että myynnissä on ainoastaan luontaisesti alle kahdeksanprosenttia viinejä muun muassa Pohjois-Saksasta, mutta ei lainkaan ns. vesitettyjä viinejä. Oluita on myynnissä enemmän, mutta niidenkään myyntimäärissä ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vahvoja oluita hakevat ostavat vastaavasti vähemmän mietoja.
– Se, mitä ihmiset oikeasti haluaisivat, on oikeaa viiniä prosenttirajasta riippumatta, ja varsinkin he haluaisivat ottaa loppupullon mukaan. Laseittain myytävien viinien valikoima on aina melko rajallinen, joten asiakkaat haluaisivat ostaa jonkun kiinnostavan pullon ravintolasta ja juoda sen loppuun kotona seuraavana päivänä, Lappalainen sanoo.
Esteeksi voi muodostua myös aikataulu, koska ulosmyyntiä saa harjoittaa vain 09:n ja 21:n välillä, vaikka valtaosa asiakkaista lopettelee ateriansa vasta 21:n jälkeen.
– Siiderit mahtuvat aika luontevasti noihin prosenttirajoihin, mutta aika vähän niitäkin on ulos myyty. Jos hanaoluita saisi myydä mukaan, tilanne voisi olla toinen, kun asiakkaat voisivat viedä niitä mukanaan piknikille.