Lokakuussa annetussa hallituksen esityksessä dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttöveroa korotetaan roimasti. Tällä hetkellä vero on 0,9 senttiä päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan sadalta kilogrammalta. Hallituksen esityksen mukaan vero lähes kuusinkertaistettaisiin 5,5 senttiin.
Vuositasolla keskimääräinen matkailuauton ajoneuvoveron korotus olisi 590 euroa, jos matkailuautoa pidettäisiin koko vuoden liikennekäytössä. MaRa pitää ehdotettua veronkorotusta kohtuuttomana.
Suomi on matkailuautojen maa
Suomessa matkailuautojen määrä 10 000 asukasta kohden on ollut jo useamman vuoden Euroopan suurin. Matkailuajoneuvokanta Suomessa myös kasvaa edelleen. Määrä on nyt yli 132 000, josta yli puolet on matkailuautoja.
Matkailuajoneuvojen kasvava määrä on positiivinen asia kotimaanmatkailulle. Matkailuajoneuvoilla ajetaan paljon kotimaassa, mikä tuottaa kysyntää eri puolille Suomea. Matkailuajoneuvoilla vieraillaan erityisesti ruuhka-Suomen ulkopuolella leirintäalueilla, hiihtokeskuksissa, huvipuistoissa ja luontokohteissa. Matkailuautoilijat kuluttavat kotimaan matkallaan palveluja tavallisesti useilla eri paikkakunnilla.
Leirintäalueille matkailuajoneuvojen käyttäjät ovat erittäin tärkeä asiakasryhmä. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun, Suomen Leirintäalueyhdistyksen ja SF-Caravanin vuonna 2022 tekemän seurantatutkimuksen mukaan leirintäalueiden suosituimmat majoitusmuodot ovat oma matkailuauto, 51 prosenttia, ja oma matkailuvaunu, 35 prosenttia.
Verorasitus muodostuisi kohtuuttomaksi
Ehdotettu käyttövoimaveron korotus merkitsisi vuositasolla noin 590 euron matkailuautokohtaista ajoneuvoveron korotusta, jos auto olisi koko vuoden liikennekäytössä. Jos matkailuauto olisi liikennekäytössä arvioidun keskimääräisen ajan eli noin 190 päivää, ajoneuvoveron korotus olisi noin 310 euroa vuodessa. Painavilla matkailuautoilla ajoneuvoveron korotus olisi huomattavasti tätä suurempi. Käyttövoimaveron maksukatto olisi 7 500 kilogrammassa.
Suurin osa matkailuautoista on dieselkäyttöisiä. Suomessa liikenteen verotus on kansainvälisessä vertailussa kireää. Biopolttoaineen asteittain kiristyvä jakeluvelvoite ja vuonna 2027 käynnistyvä polttoaineen jakelijoiden päästökauppa tulevat nostamaan merkittävästi myös dieselkäyttöisten matkailuautojen polttoainekustannuksia. Matkailuautojen polttoaineen kulutus on suurempi kuin tavallisilla henkilöautoilla, joten jakeluvelvoite ja tieliikenteen päästökauppa nostavat matkailuautojen käyttökustannuksia henkilöautoja enemmän.
Vähentäisi matkailuautoilua
Matkailuauton ajoneuvoveron korotus sadoilla euroilla vuodessa pienentäisi matkailuauton omistavien perheiden käytettävissä olevia tuloja. Kotitaloudet joutuisivat matkailuautoon kohdistuvan verorasituksen pienentämiseksi pitämään ajoneuvoja liikennekäytössä aiempaa lyhyemmän ajan vuodesta.
Muutos kotitalouksien käyttäytymisessä johtaisi siihen, että matkailuautoilla tehtyjen kotimaanmatkojen määrä vähenisi. Palvelujen kysynnän supistuminen aiheuttaisi monilla paikkakunnilla myyntitulojen menetyksiä, heikentäisi työllisyyttä ja pienentäisi myös valtion verotuloja. Suomen leirintämatkailun sesonki on jo nyt EU-maiden lyhyin, ja veromuutos vähentäisi varsinaisen sesongin ulkopuolisia viikonloppumatkoja entisestään.
Veroa voi korottaa maltillisesti
MaRa pitää kannatettavana, että hallitus luopui matkailuautojen autoverotuen poistamisesta. Tämä olisi vähentänyt merkittävästi uusien matkailuautojen hankintaa Suomesta ja lisännyt käytettyjen matkailuautojen ostamista ulkomailta.
Matkailuautojen ajoneuvoveroa koskevan asian käsittely jatkuu eduskunnassa. MaRa katsoo, että matkailuautojen ajoneuvoveroa voi korottaa vain hyvin maltillisesti nykyisestä 0,9 sentistä 1,8 senttiin jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta. Se toisi valtiolle 12 miljoonaa euroa lisää verotuloa, mutta ei johtaisi kotimaanmatkailun kannalta negatiivisiin käyttäytymismuutoksiin. Suurten matkailuautojen kohdalla veron maksukaton tulisi olla 3 500 kilogrammassa.